موتور تریال ******** Persian Trial Motor

< Contact us: ALIRMT6566@YAHOO.COM < ALI TAFRESHI

خلاصه ای از موتور تریال *********** About Trial Motor

خلاصه ای از موتور تریال   *********** About Trial Motor

گرچه وقتی پرده تئاتر کنار می‌رود و یک بالرین هنرمند وارد صحنه می‌شود چکمه‌های مخصوص موتور سواری به پا ندارد و بوی بنزین و روغن سوخته هم نمی‌دهد و گشتاور نیرویش هم طبق مقیاس دیگری است اما این هنرمند سفید پوش زیبا و یک موتور سوار تریال با لباس‌های خاک آلود وجه اشتراک بسیاری با یکدیگر دارند ساده‌ترین آن این که هر دو نفر آنها بدون یک احساس مطلق توازن و مهارت و چابکی و قدرت عمل هرگز نخواهند توانست کار خود را از پیش ببرند.

در مقایسه با موتور سواری کراس و مسابقات موتور سواری در زمین‌های ناهموار در موتور سواری تریال مهارت و تعادل  نقش عمده‌ای را بازی می‌کند. جائی که استراتژی کراس سرعت را تجویز می‌کند و موتور سوار متعاقب با فشار بر دستة گاز سعی می‌کند آخرین ذره‌های نیرو را از شکم موتور بیرون بکشد قهرمان تریال راضی و خشنود نیست زیرا یک موتور سوار تریال سعی می‌کند از هر چه بعنوان تکنیک سواری در خدمت موتور سواری کـراس و یا خون را در رگهای یک موتور سوار در پیست مسابقه به جوش می‌آورد اجتناب کند. در موتور سواری تریال کوچکترین برخورد پا با زمین بعنوان یک امتیاز منفی است و معنای آن این است که موتور سوار باید همواره بر بالای موتورش بماند و یک موتور سوار ورزیده و ماهر که هرگز پا بر زمین نمی‌گذارد شگرد کارش آن است که اگر چرخ جلوی موتورسیکلتش در تماس با قطعه سنگی به هوا بلند شد با عملیات آکروباتیک و فشار متناسب بر دستة گاز چرخ عقب را هم همراه آن در هوا به پرواز در آورد و بعد آن طرف تر سالم بر زمین فرود آید و حتی اگر لازم بود چرخش سریعی را در هنگام فرود انجام دهد. و یا موتور سوار بتواند در یک معبر باریک زانوئی شکل 90 درجه استادانه به حرکت در آورد . روی هم رفته باید گفت انجام عملیات آکروبات و پروازهای هیجان انگیز در موتور سواری تریال متضمن پشت سر گذاشتن تمرینات بسیار زیاد و دارا بودن قدرت تمرکز و شرایطی است که منجر به رسیدن نتیجه دلخواه شود. اما کسی که موتور سواری تریال را بیاموزد حتی اگر نخواهد در مسابقات مربوطه هم شرکت کند حداقل مهارت و تسلط و ایمنی را در مقابله با وسایل نقلیه دوچرخه را برای خود بدست می‌آورد و باعث می‌شود که موتور سوار طریقه برخورد با وسیله نقلیه‌اش را در تمام وضعیت‌های مختلف در می‌یابد. در اینجا اگر بتوان چیزی به غیر از مهارت و تمرین را در اجرای این عملیات شگفت انگیز دخیل دانست بلافاصله خصوصیت تعجب آور موتور سیکلت‌های تریال است که خودنمائی می‌کند در این موتور سیکلت ها سهولت عمل بسیار آسان است و اندازه‌های حتی الامکان کوچک گرفته شده است مثلاً زاویه رأس فرمان کم است ، زاویه دوشاخ جلو را با سطح زمین نزدیک به قائم می‌باشد و از فاصله کم چرخ جلو نباید غافل شد پائین بودن وزن موتور در این موتورها یک امر طبیعی است بطوریکه یک موتور سیکلت تریال با 290cc حدوداً 70کیلوگرم وزن دارد. ارتفاع سطح نشمین در موتورهای تریال خیلی کمتر از موتورهای دیگر است و در مقایسه با موتورهای کراس جاپائی در ارتفاع بالاتری نسبت به سطح زمین قراردارد و موتور سوار می‌تواند ازروی جا پائی‌های مرتفع خود موتور سیکلتش را مانند الاکلنگ بالا و پائین کند و توازن ببخشد و ضمناً این مسئله باعث میشود که پس از پرش از روی موانع و هنگام فرود بر روی زمین ضربة زین موتورسوار را به جلو پرت نکند در موتورهای تریال گشتاور نیروی موتور بسیار زیاد است آن هم در دورهای پائین این خصوصیت برای این است و بدرد آن می‌خورد که موتور بتواند از حالت سکون به حرکت در آید و چون پلنگ پرش هیجان انگیزی را از روی موانع مرتفع به انجام رساند هر کس بخواهد این عملیات هیجان انگیز ورزشی را انجام دهد باید اول یک موتورسیکلت تریال تهیه نماید وجهت عضویت و آموزش  به فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی یا هیئتهای تابعه در استانها مراجه نماید.

 

موتور تریال جهانی

مسابقات موتور تریال جهانی به دو قسمت INOOR و OUTDOOR یعنی در داخل سالن و با موانع طبیعی در کوه و صخره‌های صعب العبور طبیعی برگزار می‌گردد که نوع اصلی و اولیه آن همان OUTDOOR یا موانع طبیعی برگزار می‌گردد.

این مسابقات در هر دو سبک طی 10 دور در کشورهای مختلف جهان برگزار و مجموع امتیازات قهرمان جهان را در آن مشخص می‌نماید که از قهرمانان معروف و صاحب نام میتوان به Jorddy Tarres  از اسپانیا ، Dougie Lampkin از انگلستان ، Adam Raga از اسپانیا و Antonio Bou از اسپانیا اشاره کرد .

کشورهای مطرح در این رشته اسپانیا ، انگلیس ، ایتالیا ، فرانسه و ژاپن را می‌توان نام برد.

بزرگترین رقابت بر سر این رشته در نوع تولید و کیفیت موتورهای تولید شده می‌باشد که یکی از چرخه های مهم اقتصادی در کشورهای تولید کننده محسوب می‌گردد که فعالان بسیار بزرگی در زمینه های مختلف تولیدات این رشته اعم از موتور سیلکت،  البسه مخصوص تریال ، کلاه ایمنی مخصوص و پوتین مخصوص این رشته شرکت دارند که می‌توان از کارخانهای سازنده موتور سیکلت در جهان به شرکت های مونتسا MONTESAاز اسپانیا ، هونداHONDA از ژاپن ، یاماهاYAMAHA از ژاپن ، بتاBETA از ایتالیا ، اسکورپا SCORPA از فرانسه XISPA از اسپانیا ، گاس گاس GASGAS از اسپانیا ، شرکو SHERCO  از اسپانیا ، فانتیک FANTIC از ایتالیا ، آپریلیا APRILIA‌از ایتالیا نام برد ضمناً تولیدات شرکت‌های مونتسا و هوندا با یکدیگر و یاماها و اسکورپا نیز با یکدیگر ترکیب شده اند.

 

 

 

موتور تریال در ایران

مسابقات موتور تریال در ایران از سال 1368 در تهران و از سال 1383 مسابقات قرمانی کشورآغاز گردید و تا کنون ادامه دارد .

 

   

قوانین و مقرارات مسابقات

مقررات این کمیته بصورت داخل در نظر گرفته شده و اصول کلی آن با قوانین جهانی FIM مطابقت داده که به شرح زیر می‌باشد:

-   مسابقات تریال بصورت انفرادی برگزار می‌گردد و هر شرکت کننده بعد از اینکه ترتیب نوبت نفرات شرکت اعلام گردید با موتور خود بصورت آماده قرار می‌گیردتا بلافاصله بعد از اعلام نام او وارد مانع مسابقه شود و طبق توضیحاتی که مسئولین مسابقه قبل از شروع شرکت کنندگان را توجیه نموده اند بترتیب موانع از آن خارج شوند تعداد موانع بستگی به شرایط دارد که گاهی فقط بصورت رفت و گاهی نیز بصورت رفت و برگشت انجام می‌پذیرد.

-   امتیازدهی در موتور تریال به روش پا زدن بر زمین و به گونه  معکوس یا منفی می‌باشد که حداقل آن در هر مانع صفر(بدون) پا و حداکثر آن در هر مانع 5 امتیاز منفی می‌باشد که هر موتور سوار باید کمترین امتیاز را کسب نماید که بدین صورت محاسبه می‌گردد:

نوع خطا

امتیاز منفی

بدون برخورد  پا یا زمین و عبور صحیح  از مانع

0

پک خطا

1

دو خطا

2

سه خطا

3

چهار خطابه بالا

3

زمین خوردن یا برخورد فرمان با زمین

5

جداشدن جفت پا از رکاب و خارج شدن بدن از محور موتور

5

خروج از مسیر جدا شدن دو دست از فرمان . برگشتن از پشت

5

شرکت نکردن در مانع

5

تکیه دادن بدن جهت کنترل

5

-   موتور سواران موظفند بعد از ثبت نام مسیر مسابقه را در ذهن بسپارند و به راهنمائی های لیدر مسابقات دقت نمایند تا در حین مسابقه دچار مشکل نشوند لذا بعد از طی مسیر هیچگونه اعتراضی در مسیر مورد قبول نمی‌باشد.

-   شرکت کنندگان در مسابقه را فقط یک نفر به عنوان مربی یا دستیار می‌توان مسیر همراهی کند و به او راهنمائی های لازم را بکند و باقی موتور سواران و دوستان او باید سکوت کامل را رعایت کنند تا رقیبان از تکنیک‌های عبوری از موانع آنان آگاه نگردند.

-        موتور سوار تا زمانی که زمین نخورده و یا 5 امتیاز منفی نگرفته میتواند جهت عبور از موانع تلاش نماید.

اگر موتور سوار  یه همراه و مربی یا دوستان منتصب به به او در امر مسابقه و داوری دخالت و بصورت غیر انضباطی جو مسابقه را متشنج نمایند  مسئول مسابقه از ادامه کار آن شرکت کننده جلوگیری و او را جهت برخورد به کمیته انضباطی فدراسیون یا هیئت مربوط معرفی می‌نمایند.